Dra ur kontakten

Det är en sak jag brukar göra. Dra ur onödiga kontakter ur uttag som drar massor av energi. Nu tillexempel ska jag dra ur kontakten till datorn, eftersom jag har batteri en timme framöver. Så, nu är det gjort. Och vadfan... när jag nu sitter här ute ser jag att en onödig lampa i fönstret är tänd. Behöver den vara det? Nej för ingen i familjen sitter där. Helt onödiga energislukare som bara drar och drar. Nu tände jag ljus och sitter här vid datorn. Jag sänker ljusstyrkan på skärmen för att batteriet ska hålla lite längre. Men... Vid förbränning bildas ju koldioxid som hjälper till att förstöra ozonlagret. Men ska jag sitta här i mörkret med en halvmörk dator och frysa? Var går gränsen? Vad kan vi spara på och vad kan vi unna oss? Själv känner jag att vi måste börja tänka lite mer klimatsmart. Att ha tv på Standby för att det är lättare att bara trycka på fjärrkontrollen istället för på tvknappen är inget smart alternativ. Det är bara konstigt för mig. Eller att ha lampan i köket tänd när man sticker till jobbet, för det ser trevligare ut, utifrån. Det känns också korkat. Vem behöver ljuset från lampan när man ändå är på jobbet, en mil bort? Näe. Jag vill att vi alla ska ta ett steg i utvecklingen och börja tänka klarare och smartare. Om vi gör det kanske vi kan använda våra resurser längre.
Nu känner jag att jag har predikat som om jag skulle vara Maria Wetterstrand. Men det ligger i någonting vad dessa miljökämpande aktivisttonåringarna på Globala säger. Det gör det. Jag känner att vi tillsammans ska ta kampen för en bättre framtid. Punkt Slut.

Kommentarer
Postat av: Moa

jag har hört att maria wetterstrand flyger till sin man i finland varje helg, KLIMATSMART, väldigt...



Håller med dig i allt du skriver! Det är vi ungdomen som måste göra en förändring!

2011-03-05 @ 19:01:05
URL: http://timlip.blogg.se/
Postat av: sandra

det där är väldigt konstigt faktiskt, det där med lampan. Min mamma har alltid fönster lampan på när ingen är hemma, men har man tvn på standby läge så blir hon skit sur! Hahaha

2011-03-05 @ 19:09:32
Postat av: Moa

Johan Sömnes är en kis på sexton.

2011-03-05 @ 22:39:53
URL: http://timlip.blogg.se/
Postat av: Natalie- It's all about attitude

Vilken läcker blogg du har!

Och du skriver intressant för övrigt.



Ta hand om dig, kram!

2011-03-05 @ 23:07:19
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/
Postat av: HELLE

johan, du är FIN!

2011-03-06 @ 00:12:31
Postat av: LadyUmbrella

sv: kul att du är med! vinnaren koras imorgon bitti ^^

allt bra med dig annars då? :)

2011-03-06 @ 00:42:42
URL: http://ladyumbrella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0